رُوات

هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه میشود. "امام خامنه ای"

رُوات

هر جا روشنگری باشد، فتنه‌انگیز دستش کوتاه میشود. "امام خامنه ای"

رهبری فردی یا شورای رهبری؟ / آیت الله مصباح

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ

آنچه در ادامه میخوانید، خلاصه ای از صحبت های آیت الله مصباح درباره ی رد شورای رهبری میباشد.صوت را از اینجا دریافت کنید

 

پذیرفتیم که در زمان غیبت معصوم و عدم حکومت ظاهری او، فردی به نیابت از امام باید متصدی حکومت شود. و این فرد، باید فقیهی باشد اقرب به معصوم.

چرا حکومت فرد؟ مگر حکومت مجموعه یا به اصطلاح شورای رهبری چه ایرادی دارد؟

در نگاه اول، حکومت مجموعه بسیار مطمئن تر و کارشناسی شده به نظر می آید. یعنی اگر حکمی داده شود، به این معنی ست چندین عالم و فقیه بر روی آن اتفاق نظر دارند و اطمینان بیشتری حاصل میشود. از طرفی مشورت هم در دین اسلام سفارش شده است.

اما اینطور نیست.

تاکنون در جهان اسلام چنین اتفاقی نیفتاده است.. و پیامبران دارای حکومت، همه حکومت فردی داشته اند. انبیاء الهی داود و سلیمان و... و ائمه، هیچگاه حکومت جمعی نداشته اند.

طبق فقه هم اصل حکومت، عدم تسلط شخص بر شخص است. و آنچه مسلم است حاکمیت یک شخص در امور حکومتی قبول بوده (طبق سیره پیامبر و ائمه) . پس فقط یک شخص می تواند حاکم قرار گیرد.

در تاریخ، یک حکومت شورایی داشتیم و آن هم حکومت شوروی بوده است. که البته در حکومت شوروی هم یک نفر درصدر هیئت رئیسه تصمیم نهایی را میگرفته. یعنی باز هم تصمیم گیرنده ی اصلی یک نفر بوده.

و از همه مهم تر، در مسائل حکومتی گاهی لازم است یک تصمیم قاطع و سریع و سرنوشت ساز گرفت و وقت ایجاد شورا و تصمیم گیری نیست.

حتی مواردی پیش می آید که اگر در آن تصمیم خطا شود، اولاست به اینکه در تصمیم گیری تاخیر بشود.

البته جایگاه مشورت بسیار مهم است و ولی فقیه هم در بعضی موارد با دیگران مشورت میکند. اما تصمیم گیری با مشورت متفاوت است و تصمیم نهایی را در نهایت یک نفر باید بگیرد.

از نظر عملی هم برای مثال مسئله ای پیش آمده و باید شورای رهبری را تشکیل داد. یکی از اعضا بیمار است، دیگری مسافرت و... . به حد نصاب نرسید. و کار به تاخیر افتاد!

و در کل، فراگیری این شبهه در جامعه ممکن است به نیت تضعیف و پایین آوردن جایگاه رهبری باشد و پشت این قضیه، دست های شیطانی در کار است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">